
We hebben in ons leven dagelijks te maken met informatieoverdracht. Wij zien het als een uitdaging om informatie op de beste manier over te brengen. Of het nou gaat om een op het oog eenvoudige boodschap of juist complexe materie. Stilstaand of bewegend. In deze blog lichten we toe waarom en voor wie bewegend beeld soms beter werkt. Want beweging biedt een aantal extra mogelijkheden die goed van pas kunnen komen!
In herhaling vallen wordt leuk!
Ja echt waar! In herhaling vallen kan zelfs leuk worden. Misschien vertel je vaak hetzelfde verhaal, omdat je groepen training geeft. Of omdat je bedrijf snel groeit en je alle medewerkers bekend wil maken met de processen of de bedrijfsfilosofie. Je kan keer op keer je verhaal vertellen maar een animatie zorgt ervoor dat je meer mensen met minder moeite en tijd kan bereiken. Daarnaast kan het, bijvoorbeeld in een training waar veel wordt gepraat, een welkome afwisseling bieden in het programma. Bijkomend voordeel is dat deze op een later moment kan worden nagestuurd en teruggekeken.
Nooit meer een broodje aap
Ook heb je de kans dat een verhaal, naarmate het vaker wordt doorverteld steeds een klein beetje wordt aangepast. Dat geeft weinig controle over de uiteindelijke boodschap. Een animatie biedt je de gelegenheid om het verhaal op een consequente wijze over te brengen. Het geeft je de mogelijkheid de kwaliteit van het verhaal te bewaken. Daarbij kun je van te voren goed bepalen hoe je de huisstijl, sfeer en ‘tone of voice’ van je bedrijf naar voren laat komen. Hiermee kun je je bedrijf op de juiste manier in de markt zetten en een bepaald gevoel meegeven.
Makkelijk te verspreiden
Het kan ook zijn dat je een product of dienst in de markt gaat zetten en daarbij op toegankelijke wijze een groot publiek wilt bereiken. Een animatie is eenvoudig te verspreiden. Waardoor je mensen kennis kunt laten nemen van het product of de dienst zonder dat je hier persoonlijk bij hoeft te zijn. Het is geschikt als eerste kennismaking voor potentiële klanten, als herinnering of nadere toelichting op je verhaal.
De oplossing wanneer er geen beeld is
Van sommige producten, diensten of concepten is geen beeldmateriaal. Bijvoorbeeld om privacy redenen, omdat het nog niet bestaat, of het gaat om ingewikkelde processen en stroomschema’s waarbij uitleg en bewegend beeld noodzakelijk zijn. Met name voor meer complexe materie en producten is animatie een uitstekend hulpmiddel om je verhaal op een begrijpelijke manier te vertellen. Stel je wilt bepaalde stappen in een proces toelichten of een nieuw reserveringssysteem introduceren dan is animatie de oplossing!
Sfeer en ervaring bieden
Omdat animatie meerdere zintuigen tegelijk aanspreekt is het mogelijk de boodschap niet alleen in beeld te brengen maar ook met een voice-over en audio te versterken. Je kunt bewust een bepaalde sfeer en ervaring neerzetten waarbij het de kijker weinig moeite kost om zich daarin te laten onderdompelen. De combinatie van beeld en geluid helpt om de kijker mee te nemen in je verhaal. Daarbij kan je audio inzetten om belangrijke zaken nog eens extra te benadrukken.
Terug naar de essentie
Uit ervaring blijkt dat animaties het best werken wanneer ze niet te lang zijn. Omdat je anders het risico loopt dat de aandacht van de kijker verslapt. Dat is zonde van de informatieoverdracht en gaat ten koste van de effectiviteit. Gelukkig kan je door de combinatie van beeld, voice-over en audio-effecten de boodschap efficiënt overbrengen. Het is belangrijk dat hierin de kern van het verhaal goed naar voren komt zonder dat daarvoor te veel woorden voor nodig zijn. Dat kan door bepaalde voorbeelden te laten plaatsvinden in het beeld in plaats van de tekst. Onze ervaring is dat het aanscherpen van de essentie van het verhaal onze klanten vaak ook verder helpt met bij het verhelderen van hun boodschap.
Geschikt voor een breed publiek
Wereldwijd brengen we tegenwoordig veel tijd door achter een scherm. In Nederland hebben we bijna allemaal toegang tot computers en een telefoon in onze hand. Bewegend beeld trekt de aandacht en is zeer geschikt voor alle digitale kanalen. Voor interne en externe mailings, om te delen op sociale media of om op je website te zetten. Het kan gemakkelijk op veel plaatsen tegelijk worden ingezet. Omdat je bij animatie beeld, geluid en tekst kan combineren is het geschikt voor een hele brede doelgroep.In Nederland hebben bijvoorbeeld 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen. Dan hebben we het over bijna 1 op de 6 mensen. Een hele grote groep om rekening mee te houden.
Animaties zijn er in allerlei soorten en maten. Van een geanimeerd icoon, tot korte promo’s, ‘facts & figures’ voor sociale media tot ‘explanimations’ en animaties. Je kan ook denken aan de publieksversie van een jaarverslag of beleidsplan. Wij bepalen in overleg welke oplossing het beste past bij de vraag en het meest effectief kan worden ingezet. Is het nodig om de noodzaak of motivatie achter bepaalde acties over te brengen, een sfeer of gevoel op roepen of inzicht te geven in cijfers? Met animatie kan het allemaal! Wij lichten graag toe wat we voor jou kunnen betekenen en welk tijdspad en welke kosten daaraan zijn verbonden.
Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de stappen bij het maken van een animatie? Lees dan ook deze blog ‘Van idee tot animatievideo’. Daarin geven we je een inkijkje geven in het proces.