Loading

Soms is een beetje beweging genoeg!

Voor de broodnodige inspiratie.

Oké, dit is geen pleidooi over minder sporten want in dat geval gaat dit helaas echt niet op. Waar hebben we het dan wel over? Vandaag besteden we aandacht aan de meerwaarde van animatie in ontwerp. Bij Studio Peper & Goud maken we graag gebruik van de huidige en nieuwe mogelijkheden. Daarom bespreken we drie ‘nieuwe’ toepassingen waarin een beetje animatie net het verschil kan maken.

 


 

abriHet affiche; echt niet ouderwets
Sinds de komst van digitale schermen op stations en vliegvelden en de omarming van video door sociale media gaat de ontwikkeling van het affiche in een sneltreinvaart. Nieuwe technieken bieden de mogelijkheid om op een andere, verleidelijke manier je verhaal te vertellen door middel van beweging. Dan hebben we het niet over lange animaties waar een storyboard voor nodig is. Een affiche is namelijk nog altijd een poster met één kernboodschap en geen uitgebreid verhaal bestaande uit verschillende scènes. Een dergelijk project vereist daarom ook een andere benadering. Het toevoegen van animatie moet je zien als een mogelijkheid om extra kleur toe te voegen. Nog altijd mag die kleur de boodschap niet overschaduwen. Hoeveel animatie je kan toevoegen zonder de boodschap tekort te doen zal per project verschillen. Het biedt in ieder geval veel mogelijkheden om op te vallen in de massa.

 


 

bordjeIconen & bewegwijzering; dat kan toch handiger
In webdesign zie je naast de opkomst van gestandaardiseerde iconenbibliotheken zoals fontawesome.io ook steeds meer geanimeerde iconen. En hoewel er voor de standaard iconen wat betreft gemak en herkenbaarheid wat te zeggen valt, biedt de ontwikkeling van bewegende iconen oneindig veel mogelijkheden. Zowel op apparaten als in de openbare ruimte. Naast de kans iets unieks neer te zetten biedt stilstaand beeld soms niet voldoende uitkomst om de boodschap goed over te brengen. Ook bij bewegwijzering in de ruimtelijke omgeving kan animatie een uitkomst bieden. Winkels maken vaak gebruik van pijlen om de klant door de ruimte te geleiden. Maar wat als de indeling van de winkel vaak wordt aangepast? Verwijder je dan iedere keer de borden en stickers of ga je voor een meer inventieve oplossing zoals schermen met een geanimeerde pijl of beamen op de muren en vloeren?

 


 

tablet2Korte animaties; een micro ervaring
De korte animatie is een toevoeging aan een breed spectrum van vertellende middelen. Waar boeken en films gaan voor een langdurige en lineaire ervaring en een poster misschien wel weken tot maanden aan de muur blijft hangen, bieden korte animaties de mogelijkheid om op vlotte wijze een bepaalde sfeer neer te zetten en de boodschap over te brengen. Je creëert een soort micro-ervaring. Vine staat maximaal 6 seconden toe, Instagram maximaal 15 seconden. Hier zit geen exacte wetenschap achter behalve dat het onder de zes seconden moeilijker wordt om een verhaal te vertellen of een gevoel over te brengen. Daarnaast heeft het huidige publiek vaak te kampen met een vrij korte concentratieboog. Door een video te loopen (herhalen) geef je de kijker ondanks de snelheid toch een gevoel van rust. Ook gifjes zijn gebaseerd op dit principe.

 


 

Geïnspireerd geraakt na het lezen van dit artikel en zou je ook zoiets willen ontwikkelen? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!