In samenwerking met Saus! Digitale Producties hebben wij een beeldmerk en uitgangspunten voor de huisstijl ontwikkeld voor het Gerrit Rietveld College. Daarbij hebben we naar een balans gezocht tussen de herkenbare stijlelementen van Gerrit Rietveld en een moderne vertaling van de kernwaarden die binnen de middelbare school centraal staan.
Naast het beeldmerk en de uitgangspunten die we hebben ontwikkeld voor een verdere
Het beeldmerk bestaat uit verschillende elementen die een belangrijke rol spelen binnen de school. Zo staan de rode cirkels voor een school met een visie zoals Gerrit Rietveld een bepaalde visie had op zijn werk. Binnen de cirkels zie je twee kleuren met een scheiding op verschillende hoogtes. Dit staat symbool voor de verschillende niveaus (mavo, havo, vwo, gymnasium) binnen de school. De cirkels zijn opengelaten om aan te geven dat doorstromen tussen de niveaus mogelijk is. De ongelijke gekleurde vakjes achter de cirkels staan symbool voor de diversiteit in onderwijs en leerlingen.
Het kleurenpalet voor het beeldmerk en de verdere uitwerking van de huisstijl is afgeleid van het werk van Gerrit Rietveld. Naast het gebruik van de drie primaire kleuren hebben we ervoor gekozen om zwart buiten beschouwing te laten om zo een minder zware en meer frisse uitstraling te creëren. Daarnaast hebben we twee kleuren toegevoegd, namelijk een blauw en oranje, om zo de mogelijkheden voor verassende combinaties en de opmaak van komende uitingen uit te breiden en niet alleen te beperken tot de kleuren die binnen ‘De Stijl’ werden gebruikt.
Binnen de school spelen een aantal afdelingen een bijzondere aanvullende rol op het reguliere onderwijsprogramma. Omdat deze ‘afdelingen’ ook zelfstandig communiceren hebben wij voor ieder van deze onderdelen een apart logo ontwikkeld dat is afgeleid van het hoofdlogo en de huisstijl. Deze logo’s kunnen los en in combinatie met het overkoepelende beeldmerk worden gebruikt zodat zij afzonderlijk maar toch duidelijk als onderdeel van het Gerrit Rietveld College naar buiten kunnen treden. Door de dezelfde stijl te hanteren blijft de huisstijl een eenheid.
De uitgangspunten voor de huisstijl zijn verwerkt in een fris websiteontwerp waarin de felle kleuren en grafische vormen de hoofdrol spelen. Waar bij de oude website problemen waren met het vinden van de juiste informatie en overzichtelijkheid, biedt de nieuwe blokkenstructuur vele mogelijkheden binnen een strak en helder stramien. Er is een functioneel ontwerp gemaakt waarin alle informatie, doelgroepen en afdelingen zijn opgenomen alvorens met de buitenkant/vormgeving aan de slag is gegaan. Met als resultaat een zeer volledige website met veel aandacht voor de wensen van alle betrokken partijen en de benodigde mogelijkheden en functionaliteiten anno 2017.